Ei, tämä ei ole täynnä pyöräteitä oleva, risteysnumerosysteemein varustettu Belgia tai Hollanti eikä Italia, jossa jokaisesta kylästä saa lounasaikaan herkullista pastaa muutamalla eurolla ja kipollisen parasta jätskiä lenkin päätteeksi. Mukava maa Sveitsi pyöräilijälle kuitenkin on, kaikki on järjestyksessä ja siistiä, merkittyjä reittejä on paljon, maisemat ovat upeat, suurin osa autoilijoista ottaa pyöräilijät hyvin huomioon ja pyörän kuljettaminen junassa on helppoa.

Suuret korkeuserot ja reittien varrella eteen tulevat jyrkätkin nousut ja laskut kannattaa ottaa huomioon jo kotona retkelle valmistautuessa. Sekä ajajan että jarrupalojen hyvä kunto ovat tärkeitä varusteita. Maa on täynnä polkemiseen sopivia teitä, metsäteitä ja ulkoilureittejä. Alpeilla joillain houkuttelevan näköisillä poluilla ajaminen saattaa olla kiellettyä, joten kannatta tarkistaa etukäteen, missä saa ajaa.

Pyöräretkeilystä tavaroiden kanssa minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta koitan kertoa kaikenlaisista ajamiseen liittyvistä asioista. Täällä Käkikellomaassa omat ajokokemukseni rajoittuvat viimeiseen seitsemään kuukauteen Zürichin lähialueilla maustettuna viikolopun alppipyöräilyllä Engelbergissä ja kuukauteen Lausannessa elokuussa 2005. Maastopyöräilijöinä olemme varsinkin lyhyemmillä iltalenkeillä ajaneet pääasissa ulkoilureittejä, jotka Zürichin lähimäillä muistuttavat pinnoitukseltaan ja leveydeltään Helsingin Keskuspuiston reittejä, korkeuseroja tosin on huimasti enemmän.

Veloland.ch-sivusto on oivallinen tiedonhakupaikka Sveitsissä polkijalle ja vastaava sivusto Mountainbikeland.ch maastoajajalle. Sivuilta löytyy tietoa esimerkiksi reiteistä, majoituksesta, pyörän kuljetuksesta ja säästä.

Merkityt reitit

Merkittyjä pyöräreittejä on valtakunnallisia, alueellisia, paikallisia ja vastaava valikoima maastopyöräreittejä. Reittejä voi etsiä ja retkiä suunnitella myös reitistön kartan avulla. Teillä olevissa opasteissa kerrotaan reitin numero ja etäisyyksiä reitin varrella oleviin paikkoihin. Periaatteessa reittejä seuraten voi ajaa ilman karttaakin, mutta mielestäni kartta on kiva ja hyvä pitää mukana mahdollisen reitiltätippumisen ja matkan suunnittelun takia. Reitit kulkevat yleensä rautatieasemien läheltä, joten matkaa on helppo jatkaa junalla.

Kartat

Pyöräilykartat ovat hyviä ja monet niistä ovat (oikeasti) käyttöä ja säätä kestävää materiaalia. Kartat maksavat CHF 25-30, joten pitää niiden taittelua, tuulta ja hikeä kestääkin.

Hallwagin Mountainbike Map-sarjan kartat ovat hyviksi todettuja maastopyöräkarttoja. Karttojen takapuolellla on profiilit, vaativuusluokitukset ja kuvaukset reiteistä.

Edellisessä kohdassa mainitut numeroidut pyöräreitit löytyvät ainakin Kümmerly+Freyn pyöräkartoista (Velokarten). Karttoihin on merkitty pyöräreittien lisäksi usein esimerkiksi tien vilkkaus, päällyste ja nousun/laskun suunta ja jyrkkyys erilaisilla symboleilla.

Kaupunkipyöräily

Kaupungeissa on keltaisin pyöränkuvin ja kaistamerkein merkittyjä pyöräkaistoja sekä joissain risteyksissä pyörätaskuja. Pyöräilijät pyritään ohjaamaan liikennemerkein rauhallisemmille kaduille, joitakin yksisuuntaisia saa ajaa pyörällä väärään suuntaan. Jalkakäytävällä ajamisesta saa kuulema aika helpolla sakot.

Pyörän kanssa junailu

Pyörän saa ottaa lähes kaikkiin juniin ja postiautoihinkin tilan salliessa. Kassissa oleva pyörä on matkatavara, joten siitä ei tarvitse maksaa, pakkaamaton pyörä tarvitsee oman lippunsa. Lipun hinta on kakkosluokassa sama kuin ihmiselle, joten vähänkään pidemmille matkoille pyörälle kannattaa ostaa CHF 18 maksava päivälippu (jonka lisäksi voi vuoristorautateillä joutua maksamaan lisämaksua). Intercityjuniin (ICN) ajokille vaaditaan CHF 5 maksava varaus. Sveitsin rautateiden aikatauluhaku näyttää rastitetulla pyöräsymbolilla listauksessaan junat, joihin pyörää ei saa ”itselastaten” ottaa. Pyöräpaikallisissa vaunuissa on ulkopuolella, joko ovessa tai vaunun seinässä, pyörän kuva. Zürichin lähijunissa pyörät kiinnitetään turvavöillä kippipenkkeihin.

Pyörän vuokraus

Zürich ei ole varsinainen ulkoilmalomailukaupunki, joten vuokrapyörän löytäminen on hankalaa, pari paikallista pyöräliikettä vuokraa täysjoustomaastopyöriä. Sporttisemmista paikoista kuten vuoristokylistä vuokrapyörän löytäminen lienee paljon helpompaa. Rautatieasemilla on vuokrauspisteitä, joista haluamansa tyylisen ajokin voi varata netitse. Geneveläinen firma vuokraaja kuskaa pyöriä koko maahan.

Majoitus

Vahvan frangin vuoksi majoittuminen, kuten kaikki muukin, on euromaasta tulevalle vielä kallimpaa kuin ennen. Kiiltävimmissä kaupungeissa ja alppikohteissa (St. Moritz, Verbier, Davos) yöpymistä välttämällä ja hyviä pakettitarjouksia etsimällä voi kuitenkin löytää mukavia perhehotelleja kohtuuhintaan. Perus Bookingin lisäksi yösijaa voi etsiä B&B-, Bike HotelsSwiss Budget Hotels– ja Swiss Backpackers-sivulta.

Ruoka ja juoma

Polkemisen jälkeen on hyvä ja kiva syödäkin. Ei, tämä ei ole Ranska, jossa Michelin-ukkopaikassa saa 35 €:lla kolmen ruokalajin täydellisen aterian. Ei, tämä ei ole Italia, vaan espresso maksaa 3-4 kertaa sen, mitä etelänaapurissa. Varsinkin perinne- ja alppieväät vievät kyllä useitakin tunteja polkeneelta nälän: pottua, possua, juustoa, munia ja kermaa on varmasti ruokalistalla. Sekä kaupoissa että ravintoloissa on tarjolla runsaasti sesongin tuotteita. Maaseudulla on paljon itsepalvelumyyntipisteitä, joista voi pääasiassa satokaudella ostaa esimerkiksi hedelmiä, vihanneksia, hunajaa, munia ja maitotuotteita laittamalla rahat lippaaseen.

Monet ravintolat ovat kiinni sunnuntaina tai maanantaina, kaupat saattavat mennä iltaisin kiinni aika aikaisin. Sunnuntaina auki ovat vain isojen rautatieasemien ostospaikat. Sekä ravintoloissa että majoituksessa kannattaa ottaa huomioon se, että isojen kaupunkien ulkopuolella ainoa kelvollinen maksuväline saattaa olla värikäs seteli.

Raanavesi on erittäin hyvää. Ainakin Zürichin ympäristössä on paljon vesipisteitä, joista voi juoda ja täyttää pullojaan. Juomakelvottomat lähteet on merkitty selkeästi tekstein ”Kein Trinkwasser”. Illallisella kannattaa muistaa, että sveitsiläiset tekevät hyvää viiniä, mutta juovat sen lähes kaiken itse…

Sää

Sää saattaa vaihtua vuoristoisessa maassa todella nopeasti. Yleensä lämpötilat laskevat laaksosta mäelle noustaessa, sääennustuksissa kerrotaankin esimerkiksi nollarajan korkeus. Lunta voi sataa vuorilla kesälläkin. Korkealla olevista solista meneviä retkiä suunniteltaessa kannattaa muistaa, että osa teistä on talven kiinni ja ne avataan vasta touko-kesäkuussa. Lunta voi suljetulla tiellä olla pitkälle kevääseen metritolkulla.

Korkeuden vaikutus pitää ottaa lämpötilan lisäksi huomioon myös aurinkosuojauksessa, UV-arvot nousevat noin yhdellä jokaista 1000 m kohti. Sveitsin saksankielisen telkkarin sääsivu kertoo kuuden päivän paikkakuntakohtaisen sään ja esimerkiksi siitepölyennusteet. Search.ch:n sivuilta löytyy sadetutkan lisäksi esimerkiksi hyvä kartta.

Kieli

Englannilla pärjää aika hyvin, mutta jonkin paikalliskielen osaamisesta on toki etua. Esimerkiksi junissa kuulutukset ovat lähes aina monella kielellä mutta monissa paikoissa asiat kerrotaan vain saksaksi ja ranskaksi (Ticinossa tietenkin italiaksi ja Graubündenin retoromaaninkielisessä osassa paikalliskielellä). Saksahan on periaatteessa saksankielisellä alueellakin ”vieras kieli”, vaikka hallintokieli onkin. Sveitsinsaksa, josta on lukuisa määrä eri murteita, on ihan oma kielensä.

Luimupupu kiittää mip:ä juttuvinkistä – tätä oli hauska kirjoittaa. Toivottavasti jutusta on apua suklaa- ja juustomaahan retkeä suunnitteleville.

4 vastausta artikkeliin “Pyöräilijän Sveitsi

  1. Päivitysilmoitus: Pyöräilijän Sveitsi | -mip-
  2. Kiitos hyvästä artikkelista, kaikenlaista on tullut vuosien varrella Sveitsissä touhuttua, mutta pyöräillyt en vielä metriäkään, asia täytynee korjata jossain vaiheessa.. 🙂

    1. Mäet täällä odottavat innokkaita polkijoita, sekä kipuaminen että laskeminen on kivaa. Engelbergissä on varmaan moninkertainen määrä vuokrapyöriä tarjolla tänne kaupunkiin verrattuna, joten omaa ajokkia ei tarvitse välttämättä antaa lentokentälle rikottavaksi.

Mitä mielessä?

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s