Sidi- ja pastamaan pyöräilevillä naisilla taitaa olla keskimäärin joka suuntaan pienemmät jalat kuin pohjoisten maiden polkijoilla tai sitten sirolta näyttävä ajokenkä on (ainakin suunnittelijoiden mielestä) tärkeämpää kuin varpaiden hyvinvointi. Katsokaan nyt varvasosan muotoilujen eroa!20140711-_DSC4923

Monien ketjunpyörittäjien mielestä Sidit ovat parhaat, ainoat ja oikeat ajokengät ja niillä meilläkin on poljettu jo muutama vuosi. Isompiin jalkoihin miesten töppöset sopivat hienosti mutta minulle naisten malli on turhan ahdas. Muuten olen tykännyt ajotuntumasta kovasti.

Alkukesällä päätin armahtaa isovarvastani ja tilata germaaneilta tilavammat kengät, mikä osoittautui hieman haastavaksi tehtäväksi. Kenkieni koko on yleensä 37-38 (mäenlaskumonot 23,5 cm) ja vanhojen ajokenkieni koko, naisten 38, on liian kapea ja matala. Suurempien naisten kenkien ostamisessa ei siis ollut mitään järkeä. Miesten kenkien koot alkavat numerosta 39 ja siitäkin lähinnä vain valmistajan nettisivuilla, kaupoissa yleensä koosta 40 tai 41. Lopulta uudet kengät löytyivät ja saapuivatkin parin viikon odottelun jälkeen. Tämän illan testilenkin perusteella varpaani kiittävät leveämmästä lestistä. Pituutta on kesäsukalle ihan vähän liikaa, miesten 38 olisi varmaan sopiva koko mutta kun sitä ei ole. Syksysukka korjannee tilanteen. 20140711-_DSC4924Grrr, Laajavuoressa oli tuhottu kilometritolkulla suosikkipolkujamme ajamalla niille kuormatolkulla pehmeää hiekkaa. Liittyyköhän tämä alueelle rakennettavaan uuteen ratsastusreittiin vai mitä ihmettä siellä oikein puuhataan? Uusi reitti toivottavasti vähentää hevonkakkaongelmaa muilla poluilla mutta jos se vie kaikki nuo hiekoitetut polut niin kyllä ovat muut ulkoilijat kummissaan.

Eilisen lohen jämistä, paprikasta ja sipulinipusta varsineen valmistui maukas pastakastike. Annosten päälle laitoimme tuoretta korianteria ja parmesania (vaikka lohi onkin kala).20140711-_DSC4925 20140711-_DSC4926 20140711-_DSC4927TdF:n 7. etapin, 234,5 km Épernay – Nancy, voittaja ratkesi maalikameran avulla. Kirin nopein oli Matteo Trentin ennen Peter Sagania. Arvopaidat eivät tänäänkään vaihtaneet omistaa. Viikonlopun jälkeen tilanne voi olla toinen sillä huomenna siirrytään Vosgesin mäkiin.

 

Mitä mielessä?