Jyväskyläläisessä pyöräily(poliittisessa)blogissa esitetään suunnitelma/toive käytöstä poistetun Kankaan paperitehtaan ja Seppälänkankaan välisen junaratapohjan muuttamisesta ympärivuotiseksi pyöräilyväyläksi, jonka voisi jatkaa Leppävedelle asti. Idea on kaunis ja ratapohja saataisiin tällä hyödylliseen käyttöön, ehkä jopa osa Laukaantien ”ruuhkiin” (Suomessa ei ole ruuhkia, ehkä Helsinkiä lukuunottamatta…) kyllästyneistä autoilijoista siirtyisi polkemaan työmatkansa.

Suunnitelmassa viitattiin Hollannin upeisiin pyöräilyjärjestelyihin, joita olen minäkin ylistänyt. Mäkiä siellä voisi tietysti olla kipuamisesta pitävälle enemmän mutta muuten kaikki on mietitty ja järjestetty pyöräiljän parhaaksi.

Olisihan tuollainen pyöräilyreitti hieno mutta olen ikuinen pessimisti … pessimisti ei pety koskaan, taisi Kalle Palander joskus tokaista… Reitin talvikunnossapito olisi iso haaste. Kuka väylän pitäisi talvellakin järjellisessä kunnossa? Jos sille ajetaan jo lokakuussa senttitolkulla sepeliä sulaan maahan kuten tänä vuonna tehtiin kevyenliikenteen väylille, niin monen pyöräilyinto lopahtaa lyhyeen. Sepelin pyörimisen aiheuttamaan liukkauteen eivät nastatkaan auta. Mutta toivotaan parasta…

Tämä pessimisti on alkuperäisen kotimaisen baanan kaupungissa lähipäivät. Jos töiden lisäksi ehtisi vaikka sushillekin.

4 vastausta artikkeliin “Jyväskylän baanahaave

  1. Olisipa hieno juttu, jos tuollainen tulisi! Olen muuten naapurikaupungissa, mutta taidan jäädä niin ilman sushia kuin muitakin herkkuja, koita sinä syödä minunkin edestä! 😀

  2. Minä taidan olla optimisti – toivottavasti en joudu pettymään tämän hankkeen suhteen.

    Talvikunnossapito ei itseasiassa tuollaisella väylällä olisi niinkään haastavaa, sillä sen voi suorana, tasaisena, vähäliittymäisenä väylänä aurata yhdellä kertaa ja nopeasti – näin Oulun väylät pidetään hyvässä talvikunnossa. Sepeli on kyllä ihan syvältä, varsinkin se teräväreunainen versio, joka pyörimisen lisäksi puhkoo kumit… keväällä sitten pöllyää ja aiheuttaa astmaa.

    1. Olisihan se tosi hienoa, jos tuo toteutuisi. Teoriassa auraaminen olisi helppoa, se pitäisi vaan hoitaa riittävän usein ettei baan pääsisi huonoon kuntoon esim. sohjon jäätyessä.

Mitä mielessä?